Isfiske på Ramstadsjøen

8. mars 2013 dro vi på Ramstadsjøen. Ramstadsjøen ligger ca 18 km fra Støren, i retning mot Budal. Vi var litt spent på hvordan fisket var i dette vannet da det var første gangskulle fiske der. Temperaturen når vi kom opp til vannet var 16 minus. Vannet er stort og det var mye snø og litt overvann. Selv om fisket var dårlig på denne turen, hadde vi en flott dag med sol fra skyfri himmel. Vannet har dessuten lett adkomst da veien går langs vannet på hele østre lengde. Området rundt Ramstadsjøen er et populært hytteområde med ca 200 hytter. Området ligger 474 meter over havet i følge vår GPS.

Vi kom opp til Ramstadsjøen i 8-tiden på morgenen, her er solen på vei opp.

Vi kjørte først av på en vei som ender opp i nordenden av vannet. Her var det nylig brøytet vei og alt er klart for hyttefolket som skal kose seg i påsken ved Ramstadsjøen.

Vi hadde sett oss ut denne viken i nordenden av vannet, her var det veldig langgrunt og vi måtte gå 300-400 meter utover før vi fant dybde nok til å fiske.

Hadde vi ikke hatt forlenger på isboren, hadde vi ikke kommet oss igjennom isen.

Her er tykkelsen på isen med forlenger på boren. Det koster 200,- for en forlenger og det er kjekt å ha. Litt dumt å måtte dra hjem hvis boren er for kort.

Johnny gjør klar pilkestikka si.

Mye snø som måtte bort før vi kunne bore hull, Åse Lill tar en liten pause før hun starter jobben nmed boring.

Fra morgenen av var det noen skyer, men det gikk ikke lenge før himmelen ble skyfri og solen skinte .

I nordenden av vannet er det en selvbetjeningskasse som man kan få ordnet fiskekort. Kassa var tom for kort og etter en hyggelig prat med grunneier i området, sa han det bare var å fiske. Det selges også kort på Gaula Natursenter på Støren.

Alt klart for fiske på nytt vann for oss, alltid spennende å prøve nye plasser. Her prøver vi i sør-enden på vannet.

Det ble da jaggu påskestemning i dag, kakao, kvikklunsj og brødskiver med brunost til frokost. Kan ikke ha det bedre da! :)

Vi bruker bjeller på stikkene, men det tok aldri helt av. Lite bjelleklang på Ramstadsjøen i dag.

Selv om ikke fisken var på hugget gjorde det ikke noe. Med en så flott dag ute er det bare å nyte dagen. Man kan nå kjenne sola varme og det er det som er så godt i skiftet vinter/vår.

Veien går langs hele vannet på østsiden, og det er kort vei ned på isflata.

Det ble så varmt utover dagen at vi kastet både luer, votter og jakker.

Johnny fikk en liiiiiiten ørret :)

Åse Lill hadde mange turer frem og tilbake, det var kaldt og hullene frøs fort igjen. Kjekt med truger i all snøen som lå oppå Ramstadsjøen.

Det ble også en liten ørret på Åse Lill :) Ja, den var myyye mindre enn min :)

Her er solen på vei ned, vi merket godt at det ble mye kaldere med en gang.

3 fisker ble dagens fangst. Det var ikke store greiene, men helt ok når man tenker på hvor flott det har vært å være ute i dag.

Vi pakker sammen og drar hjem når solen går ned bak åsen. Takk for flott tur igjen, Åse Lill!

Vel hjemme kokte vi ørretene til pusekatt. Lillepusen spiste opp rubbel og bit - han ble veldig mett og  fornøyd.

villmarksbloggen

08.03.2013 kl.20:21

Dere har jammen mye mere snø enn hva vi har :-) Så ut til og være et flott sted, og stor ørreten går sikkert under isen. Flotte bilder!

08.03.2013 kl.20:59

villmarksbloggen: Takk for det! regner med at det er stor ørret i dette vannet ja, og det hadde vært artig å dorget der til sommeren med noen wobblere.

esten

08.03.2013 kl.21:35

Fine turer,og da får fisken mange ganger være bonus.Vi må vel få til en tur på snåsavatnet før isen går opp.Hadde vært stas det :-)

Flotte tekster og bilder .God tur neste gang også :-)

08.03.2013 kl.21:49

esten: Ja vi må få til en tur til dere og prøve fisket i snåsavatnet. Vi trivdes godt i snåsa og gleder oss til neste tur dit :)

47, Midtre Gauldal

Velkommen til vår fiske- og friluftslivblogg. Her kan du se bilder fra de mange turene vi har vært på.