Meråker rundt på 3 uker

24. april 2014 startet jeg rehabiliteringen ved Meråker kurbad, jeg var heldig og fikk et opphold der på 3 uker. Etter at jeg ble syk for 14måndeder siden med diagnosen Polymyalgia Rheumatica, har dagene og min livssituasjon endret seg mye. Jeg merker etter oppholdet på Meråker at det har blitt lettere å "komme i gang", kroppen har mye lettere for å fungere tilnærmet "normalt". Dagene i Meråker har gått med til trening og fysioterapibehandling. Det har også vært mye egentrening og turer ut i skog og mark. Meråker har ca. 1400 innbyggere og kommunen markedsfører seg som en kommune med gode muligheter for utfart og friluftsliv. Meråker har også et proffesjonelt miljø for utvikling av fremtidige skiløpere. Naturen i Meråker var det som fenget meg mest, dette er en kommune som har mye skog, store vann og høye fjell. Meråker har tilsammen 26 fjelltopper som er høyere en 1000 metter over havet. Meråker grenser mot Verdal i nord, Stjørdal i vest og mot Selbu og Tydal i sør. I øst grenser Meråker mot Sverige. Her kommer en del bilder fra mine 3 uker i Meråker :)

Hovedinngangen til Meråker kurbad.

Kurbadet i Meråker har plass til ca. 35 brukere.

Dette er en gapahuk som ligger 1,2 km fra kurbadet. Der er det mulighet for å gå seg en kjempefin tur og slappe av med en kopp kaffe.

Dette er utsikten fra gapahuken, dere kan se Fonnfjellet i bakgrunnen.

Ikke langt fra Kurbadet kan man se Nustadfossen, den ligger midt i Meråker sentrum og stuper rett ned i Stjørdalselven.

Det ble også tid til å besøke min datter Lene Therese og svigersønn Kim. Hadde en fin dag med de og mine 3 barnebarn.

Denne plassen heter Parken og ligger rett ovenfor demningen der Tevla renner ned i Stjørdalselva.

Her fisker Linus, han er nå 2 år og blir 3 år i august.

Det ble ingen fisk på kroken til Linus denne dagen, men med de mulighetene han har fremover regner jeg med at han drar inn massevis av fisk i fremtida.

Utsikten sett fra Kurbadet og vestover.

Ennå hadde ikke bjørkeskogen blitt grønn, det var dager i slutten på april som hadde med seg snø og kulde.

Fonnfjellet ruver godt i bakgrunnen og kan sees fra de fleste steder i Meråker.

Her sees Fonnfjellet idet vi er på tur opp til Grova Skisenter. Det er et flott skianlegg som har arrangert flere store skirenn.

Etter at den obligatoriske treningen ved Kurbadet var unnagjort, ble det mulighet for meg til å ta flere turer på egen hånd. Dette bildet er tatt fra Grønbergdammen som ligger øst før Meråker.

Ivrig fisker som jeg er fant jeg flere vann i nærområdet, dette vannet ligger like ved E-14 på vei til Storlien. Jeg vet ikke hva dette vannet heter, jeg fant vannet på kartet - men det stod ingen navn på vannet.

Isen hadde akkurat gått på dette vannet, jeg prøvde å fiske litt her, men det ble ingen fangst.

Her er en liten ørret som lot seg friste av en liten spinner.  Denne ble tatt ovenfor demningen oppenfor Stjørdalselva i Meråker.

Her er to ørretter som jeg tok i elva Tevla som ikke ligger langt unna Meråker sentrum.

Her er vi i Tevledalen, det var fint å fiske på enkelte plasser men isen lå fortsatt på en del av dette vannet.

Med stor iver gikk jeg også inn til Rørvatnet en dag. Kjente på spenningen i å få fiske i et vann der isen nettopp hadde gått. Skuffelsen ble litt stor da jeg kom frem og fant vannet islagt. Det var en liten åpning der vannet rant ut, men det var alt for grunt til å håpe at det skulle bli noe fisk.

Dette vannet ligger litt øst for Rørvatnet, jeg husker ikke helt men det het enten Steintjønna eller Steinvatnet, her var det fortsatt mye is og fisking med stang var uaktuelt.

Var heldig med været, blå himmel og godværsskyer.

Veldig fint her da :)

Det hadde passet bedre med isfiske enn stang og spinner denne dagen.

Her er vannet som ligger ved Tevledalen Fjellstue.

Jeg fikk også tatt et bilde av noen tamrein ved grensen til Storlien.

Her er elva som renner fra Skurdalsvolldammen og videre ned i Grønbergdammen.

Denne dagen var fin, det var tidvis litt sol og overskyet. Jeg satt ved denne plassen en liten time og hørte på elva og det rike fuglelivet .

Dette må være den fineste årstiden vi har, etter en lang vinter der snøen forsvinner og temperaturen stiger. Det er ikke så nøye med å fiske på en slik dag,. Det føles bare godt å sitte stille ved elven for å se og lytte. Jeg var også så heldig at jeg fikk se fossekallen ved denne plassen, den tok sine raske ivrige dykk i det kalde smeltevannet.

Dette bildet er tatt rett nedenfor demningen ved Skurdalsvolldammen.

Jeg prøvde noen kast med fiskestanga, men uten resultat. Jeg regner med at det er muligheter for å få småørrett her utover sommeren. Er det høy vannføring, så vil nok noen ørretter slippe seg ned demningen og ned i elva.

Her er et bilde fra en treningstur i regi av Kurbadet.

Her er et bilde av noen av de som var med på de faste turene hver onsdag.

Miljøarbeideren ved Kurbadet gjør klar bålet for kaffekoking.

Her har jeg tatt turen opp til Feren på egenhånd. Det er en stor innsjø som ligger omkranset av flott nattur og høye fjell.

Jeg prøvde fisket i Feren, men følelsen av å fiske der fra land minte meg mere om å fiske i en stor fjord.

Det var en kald vind denne dagen, prøvde å finne litt ly for den kalde vinden som kom ned fra de snødekte fjellene.

Her ble termosen funnet frem, godt med en liten kaffekopp i den kalde fjelluften.

Etter å ha vært ved dette vannet en stund fant jeg roen, det var helt fantastisk å sitte der å se utover den vakre fjellheimen.

Her er jeg ved badestranden ved Feren, en lang og fin strand som har en lang grunne som gjør det til en attraktiv badestrand.

Badestranden ved Feren sett fra motsatt side. Ikke noen å se denne dagen men regner med det blir mange der når temperaturen stiger og vannet blir varmere.

Her har jeg kommet til vannet Funnsjøen, et mindre vann enn Feren, dette vannet  regulert. De siste årene har fisken i Funnsjøen vært attraktiv å fiske i. Ørret i størrelsen 500 - 700 gram er ikke uvanlig. Men det finnes også større fisk i dette vannet.

Det finnes mange røtter i strandkanten på Funnsjøen. Dett er på grunn av at vannet er oppdemt.

Her er et bilde av kjæresten min Åse Lill som kom flere turer på besøk under oppholdet mitt i Meråker. Denne dagen tok vi turen over til Storlien for å kjøpe bacon og brus.

Det ble også en tur opp til kunstgressbanen i Meråker for å se  den første fotballcupen som barnebarnet mitt Linnea spilte.

Linne 7 år og på sin første fotballcup. Fineste fotballpia i heile verden.

Ei god og blid jente på sin første cup for idrettslaget Varden.

Her et bilde fra en av de mange turerene med Frode Estil, En trivelig kar med gode evner for å motivere til turer i Meråkers flotte natur.

Meråker har milevis med veier som er fint egnet for turer. Vi så også skogsfugl og rein på de turene vi hadde innover de veiene som omkranser Meråker fra alle sider.

Fonnfjellet i bakgrunnen.

Det var mange turer i oppholdet ved Meråker Kurbad, de kunne variere fra 2-3 kilometer til 7,5 kilometer. Det var alltid koselig å komme frem til målet, selv om kroppen enkelte ganger var stiv og pulsen høy var det en ekstra gulerot å nå målet. Svartkjelen over bålet er noe jeg alltid vil huske, kaffen smakte så utrolig godt!

Det ble ikke bare kaffe, men også vafler stekt i jern over bålvarmen. Med medbrakt jordbærsyltetøy kunne man ikke få noe bedre.

Frode Estil griller pølser og miljøarbeider Rita steker vafler.

Noen av de som ble med på den 7,5 kilometer lange turen fra kurbadet og ut til flott Meråkernatur. Jeg vil takke alle ved Meråker Kurbad for et flott opphold, jeg kommer tilbake og vil samtidig anbefale dette til andre som har ulike problemer og diagnoser :)