Premierehelgen på Landösjön 24.-25. januar 2015

Fredag 23. januar startet vi tidlig med å kjøre fra Støren for å delta på åpningen av fisket i Landösjön. Kjøreturen fra Støren var 32 mil lang. Landösjön ligger i Offerdal i Jämtland fylke i Sverige.

Landösjön er en stor sjø som strekker seg omtrent 3,5 mil lang. Sjøen har et rikt artsmangfold av fisker; røye, canada-røye, ørret, sik, abbor, harr, gjedde og lake er det man kan få på kroken. Det er fisket røye på over 10 kg i denne sjøen på sportsfiskeredskap, og canada-røye på over 12 kg.

Fisket er regulert slik at det ikke kan fiskes med mer en en stang og kvoten på hver fisker pr dag er 10 edelfisker (røye, canada-røye og ørret). Minstemålet på disse må være over 35 cm, hvis det er under minstemålet må de settes ut igjen. Annen fisk er ikke kvotebelagt.

Dette var første gangen vi skulle fiske der og forventningene og spenningen var stor; skulle vi få kjenne kraften fra de store røyene i denne sjøen? Fredagen brukte vi til å orientere oss og se litt på områdene vi skulle fiske. Vi fikk kjøpt fiskekort allerede på fredag slik at alt skulle være klart til tidlig start på lørdag.

Vi var noen av de første som entret isen på premierefisket lørdag. Klokken var såvidt over 06.00 da vi boret de første hullene. De ivrigste hadde allerede kommet kvelden før og satt opp telt, de startet fisket ved midnatt. Tror de hadde en kald natt med temperatur over 20 minusgrader. Vi lå heldigvis i en varm og stor leilighet når vi bodde der!

Fiskekort koster 100 kroner pr. døgn og er å få kjøpt på automat utenfor Landöbua. Denne automaten var i ustand da vi kom på fredag, men vi fikk kjøpt fiskekort i et privat hus på andre siden av veien for Landöbua. Vi kjøpte fiskekort for 2 døgn hver.

Tror vi så rundt 150 mennesker på isen den første dagen. Noen fisket langt ute på sjøen, mens andre fisket nærmere land.

Det finnes et oppdrettsanlegg i sjøen der produseres det røye. Det var mange som fisket rundt dette anlegget.

Fiskeplassen utenfor anlegget er en populær fiskeplass på Landösjön, derfor har denne plassen fått navnet Korvkön (pølsekøa).

Landosjön med Badviken i bakgrunnen.

Man føler seg ganske liten ute på isen her, utrolig store områder å bevege seg i.

Åse Lill venter på at fisken skal bite.

Åse Lill fikk 2 røyer under minstemålet på 35 cm denne dagen, begge ble satt ut igjen. Den største hun fikk var 32 cm.

Inne ved Korvkön ble det tatt noen røyer, men ingen store. Det ble tatt mer sik og lake enn edelfisk.

Oppdrettsanlegget hvor annen fisk trekker i mot pga. utslipp av pellets.

Det var mange der som tydligvis verdsetter isfiske, mange hadde isfisketelt som ble slått opp. Flere hadde også pulker utstyrt med både ekkolodd og kokeutstyr.

Her ser vi gapahuken ved Korvkön til høyre i bildet.

Det var satt opp merker som indikerte hvor nærme anlegget man kunne fiske.

Her står jeg ute på isen og prøver lykken. Jeg fikk 1 røye under minstemålet denne dagen.

Ved Landösjön er det satt opp 5 utedoer, her er den ved Korvkön.

Utsikt fra utedoen.

Her er en av de 7 gapahukene rundt sjøen.

Det var satt opp skilt med beskjed om svak is rundt anlegget (Korvkön), dette fordi det er en del sirkulasjon i sjøen for å holde selve annlegget isfritt.

Det var godt å varme seg på bålet utenfor gapahuken. Frossent 20-minusgraders-smil fra Åse Lill. Vi holdt ut til kl. 16 denne dagen, det er ikke værst! 10 timer på isen!

Dag to viste temperaturen 17,5 minusgrader da vi dro for å fiske kl. 8 om morgenen. Denne dagen holdt vi også ut til det ble mørkt i 16-tiden.

Dag to fikk jeg to røyer under minstemålet som måtte settes ut. Her er bilde av en av dem.

Soloppgangen ved Landösjön.

Vakkert!

Godt med klær på! 3 varme og tykke stilongser, hele FEM par ullsokker i isfiskestøvlene - og 3 tynne lag ulloverdeler under en tykk og vindtett ullgenser, luer, votter skjerf... og vinterdress!

Magisk opplevelse å være på den store sjøen.

Vi hadde med pulk som vi dro, kjekt å slippe å bære isfiskesekkene og isboret.

For å holde varmen var det viktig med en trimtur nå og da.

"Appelsinen" kommer over fjellet.

Fiskere var spredt over hele isen denne dagen også. Men pga. kulda var nok ikke røya så bitevillig.

Vi fisket både dypt og grunt på flere steder rundt sjøen.

Vi fikk også med oss solnedgangen på Landösjön.

Et bilde før vi pakket sammen og dro tilbake til Støren. Selv om det ikke ble noen store røyer å ta med hjem denne gang, har vi hatt ei flott helg! Vi tenker oss tilbake igjen, men da når det er nærmere vår!

Her finner dere både informasjon og bilder fra Landösjön: http://landosjon.se/