En tur til Mjøsa

19.-21. juli 2015 dro vi på en kombinert tur for å både fiske i Mjøsa og ta en tur i Hunderfossen Familiepark. Vi bodde 2 netter på Biristrand Camping. Denne turen tok vi med oss den minste båten og fisket med sideparavaner. Dette er første turen vår på Mjøsa for å fiske, og det var ørret som var i tankene våre da vi la ut fra land. Mjøsa er den største innsjøen i Norge, den er hele 117 kilometer lang! I Mjøsa er det registrert 20 forskjellige arter. Vi hadde ikke helt den store lykken med ørreten, den eneste vi fikk på kroken forsvant ned i vatnet rett ved båten. Den var ikke så stor og vi tippet den var rett under minstemålet på 50 cm. Ellers fikk vi det vi ønsket oss aller minst: GJEDDER!

Gjedde ble det mange av, og den største vi fikk i båten veide 5,2 kilo og den var det Sigve som dro opp. Den fikk svømme videre slik som alle de 7 andre gjeddene vi fikk.

Den første kvelden vi kom ble det fisket litt fra land ved campingen. Vi slappet av siden vi skulle dorge fra tidlig formiddag og utover kvelden og natten neste dag.

Dette bildet er tatt fra Biristrand camping, i retning Lillehammer.

Her slapper jeg av i den fine solnedgangen før vi går til sengs for å lade batteriene til neste dag.

Mens Åse Lill og jeg gjorde klart for en båttur på Mjøsa, fisket Sigve litt fra land på campingen. Han fikk en sik på 510 gram som bet på en bitteliten rød Emma-wobbler. Sigve ga fisken bort til en annen fisker som gjerne ville spise den til frokost.

Det var et nydelig vær ute på Mjøsa den dagen vi fisket, temperaturen lå på over 20 grader. Det var godt å være ute i båten og få en liten bris i varmen.

Meg og Sigve.

Her har vi fått ut stengene og kjører sørover i Mjøsa, vi fisket med 4 stenger på sideparavaner. Reglene er slik i Mjøsa at det kun er lov med max 4 stenger.

Mens man venter på fisk kan man gjerne hekle litt i godværet slik som Åse Lill. Noen hekler sild, andre hekler bestemorlapper.

Innimellom heklingen gikk knarren på snellene rett som det var, bort med heklepinnen og inn med gjeddene. Her ser dere at det kom et værskifte. Vi kjørte oss inn i en regnbyge, mens vi så solen skinne ikke langt borte.

Her har vi kommet så langt at vi kan se Mjøsbrua, vi kjørte mange timer før vi var oppe ved den.

Hver eneste gang vi hørte snellene gi lyd fra seg ble håpet like stort hver gang om at det var en stor ørret som hadde tatt wobbleren. Skuffelsen ble stor hver gang vi dro opp ei gjedde. Det var ikke den vi var ute etter!

Vi var ikke helt forberedt på alle gjeddene og hadde alt for lite med fortommer med oss. Vi mistet 3 wobblere på turen som store gjedder stakk av med. Neste tur skal vi ordne oss med fluorcarbon-snøre så vi slipper å miste wobblere.

Gjedde som fortsatt hadde noen krefter igjen da den kom til båtsiden.

Dag 2 var vi i Hunderfossen Familiepark. Det regnet stort sett hele dagen, men vi fikk en fin dag med lite kø overalt slik at vi rakk over det meste parken hadde å by på.