Ørret- og røyefiske

Full klaff på testfiske i dag

For noen dager siden kom det en pakke i posten fra Attraqua som ville vi skulle teste deres produkter. Det var stor spenning når stanga ble pakket i bilen i dag. Planen var å prøve Attraqua Spice R...

Vinterens vakreste eventyr

Dagen i dag har gått med til isfiske og sjekk av mårfeller. Det ble en artig tur med både røye på kroken og mår i fella. Det har i det siste vært et tregt fiske, men nå ser det ut som det løsner li...

Ørretbett i vårvarmen

I dag ble det nok en tur ut for å friste ørreten, det ble en flott dag i vårvarmen som vi nå har i Trøndelag. Mange sier at ørreten er på hugget når bjørkeløvet er på størrelse med et museøre, og d...

Årets første ørret tatt fra land

5. mai 2016 ble den første turen ut med stanga for å jakte etter ørreten. Det var godt å få nytt snøre på snellene og ta den første turen til et isfritt vann. Rett etter at isen går på vannene...

Årets første fjelltur

I dag, 6. juni 2015, dro jeg og Sigve til fjells for å prøve ørreten etter vinterdvalen. Det var godt å komme seg litt opp i høyden med sekk og fiskestang nå. Fortsatt ligger det en del snø i fjell...

Dag 2 med gutta på tur

I dag, 24. mai 2015, ble det en ny tur med ørretfiske. I dag dro vi litt opp i høyden og der var det ikke lenge siden isen hadde gått på vannet. Det ble en fin tur, og 9 stk ørret ble det også. Sid...

Med gutta på tur

I dag, 23. mai 2015, tok jeg med meg Michael og Sigve på ørretfiske. Artig når begge guttene er hos oss samtidig, og i dag ble det en tur ut for å prøve ørreten. I dag fisket vi mest med spinner o...

Ørretfiske 17. mai 2015

17. mai feiret Åse Lill og jeg på Indre Grasrottjønna. Været var fint til å begynne med, men det ble en del regn utover ettermiddagen. Vi fikk 6 ørreter på denne turen, de tre minste var så små at ...

Endelig har isen gått på vannene

1. og 2. mai 2015 tok vi med oss båten for å prøve noen vann for første gang etter at isen har gått. I båten fisket vi med 2 sideparavaner på hver side, samt at vi fisket med stang fra land. Tidlig...

Fisketur med mange overraskelser

Da har vi igjen vært på en fin fisketur. Denne gangen gikk turen sørøst i fylket (4. - 6. august 2014). Vi hadde ikke de beste værmeldingene med oss, og det fikk vi oppleve så det holdt. Det har re...

En uforglemmelig dorgetur på Gjevilvatnet

Fredag 1. august 2014 dro Åse Lill og jeg til Gjevilvatnet for å friste den store ørreten som befinner seg i dette vannet. Dette var andre gangen i sommer vi tok turen. På den første turen var vann...

3 døgn med ørretfiske

23. - 26. juli 2014 var vi ute for å dorge etter ørreten. Første døgnet fisket Sigve og jeg, men etter et døgn kjørte vi for å hente Åse Lill som hadde vært på jobb. Vi fisket også denne gangen med...

Fisketur på Øyungen

10. juli 2014 dro jeg og Sigve for å fiske i Øyungen. Øyungen er en innsjø som ligger i Holtålen kommune. Innsjøen er på hele 6,3 km2 og ligger 786 meter over havet. For å komme til dette vannet sv...

Dorgetur med sideparavanene

8. juli 2014 dro jeg og Sigve for å prøve ørreten igjen, vi hadde ordnet oss for noen timer ute i båten med både cola, chips og kjeks i godværet. Fisk ble det også på denne turen. En meget fin ørre...

Trollingfiske på Snåsavatnet

Lørdag 7. juni til mandag 9. juni 2014 dro Sigve og jeg opp til Snåsa for å fiske i Snåsavatnet. Dagen før hadde vi vært i Gaula og fisket laks, men tanken på ørretfiske i Snåsa ble så sterk at lak...

Ørret på 2,5 kg

Årets første dorgetur. Vi dro til Trollheimen, nærmere bestemt Gjevilvatnet på Oppdal, den 27. mai 2014. Det var med store forventninger vi kjørte fra bommen og inn til vannet. Skuffelsen ble meget...

Den dagen da den store ørreten glapp

I dag, 16.mai 2014, tok vi turen ut for å fiske i noen vann. Vi fikk besøk av Kristian på formiddagen, så han ble også med på en tur med kaffe og nistepakke. Det første vannet vi fisket i var fiske...

Ørretfiske i Meråker

Her kommer noen bilder fra ørretfiske i Meråker 2. og 3. mai 2014. Vi fisket på en plass som kalles for "Parken". Det var kjempefint der med hele 3 gapahuker og bålplass. Johnny fisket alene den en...

Hoklingen - ørretfiske og bærplukking

Fredag 16. august dro vi impulsivt til Hoklingen, vi tok med oss katta og hentet Tone på veien. Vi kom fram på hytta til gjestfrie Ivar og Solbjørg rett før midnatt. Vi ble der til søndag, det ble ...

Et døgn på Storburusjøen

Fredag 26. juli 2013 kom vi hjem fra Frøya og vasket litt klær før vi tok med oss båten og dro til Storburusjøen som ligger ca. 580 meter over havet. Det var kun 3 mil å kjøre fra der vi bor på Stø...

Ørretfiske i Soknedal

Torsdag 12.06.13 kom Sigve for å være sammen oss på Støren, han kom sammen med farmor Randi og Kristian. Vi hadde planlagt en tur i fjellet i soknedal for å fiske ørret. Sigve var den som hadde stø...

4-timers tur i Soknedalsfjellene

Onsdag 29. mai 2013 ble det en ny tur for å prøve fisken i fjellet. Med kaffe på termosen og noen gode brødskiver var det tid for å finne et vann å slappe av ved. Det som var artig denne turen var ...

Telttur og ørretfiske i fjellet

Mandag 27. mai 2013 var det bare for Åse Lill å skifte om til fjellsko da hun kom hjem fra jobb på morgenen. Da tok vi med oss hver vår fiskestang og dro for å prøve fiskelykken i Soknedalsfjellene...

Skaun-hytta juli 2012

Vi tok en tur på Skaun-hytta ei helg i juli, der traff vi faktisk to fiskere som kjente oss igjen via denne bloggen. Vi var utrolig heldige med været denne helgen. Åse Lill griller indrefilet a...

Gleden er å være den man er der man er

11. juli hadde både Åse Lill og Johnny en fridag mellom to nattevakter, og hva var vel mer naturlig for oss enn å dra på tur i godværet når resten av byen dro til torget for å se VG-lista? Vi tok m...

Guttetur på Ånøya 1. juli 2012

Sigve og Johnny tok turen til Ånøya med båten søndag formiddag. Vi hadde med oss mange stenger og mange woblere som skulle prøves. Vi kjøpte fiskekort hos eieren av Hove camping. Han skulle ha 30,-...

Deilig grillmat og smellfeit ørret i Skaun

I dag gikk turen til Rossvatnet i Skaun for å grille og fiske. Vi hadde pakket sekkene med god grillmat og ruslet noen kilometer innover skogen. Det var veldig bløtt i marka etter alt regnet de sis...

Fisketur i Baklidammen og Theisendammen

Torsdag 10. mai 2012 dro vi opp til Baklidammen, vi var oppe ved vannet kl 08.00 på morgenen og det ble kaffe og frokost der. Det er ikke så mange ute så tidlig og vi hadde vannet for oss selv i fl...

Ørretfiske i Nidelva 5. mai 2012

Det ble en ny tur til Nidelva i dag for å prøve ørreten. Johnny og Kristian tok turen mellom fossene i Nidelva. Det var en tur som varte ca 3 timer. Det ble fisket mest med mark og søkke, sluk og s...

I dag beit ørreten i Nidelva

Etter Benditcupen med Sigve i dag ble det en snartur til Nidelva. Tydelig at ørreten nå begynner å våkne etter vinteren. Det ble fin fangst den stunden jeg var der. Alle ble tatt på mark. Det er fo...

Fisketur i Nidelva mellom fossene

I dag gikk turen til Nidelva. Det var årets første tur med stang etter ørreten. Vi fisket litt mellom fossene som ligger mellom Skjetnemarka og nedre Leirfoss. På våren kan det være godt fiske der ...

Hos Lene og Kim i Meråker 2011

Lene og Kim flyttet til Meråker våren 2011. Der har de kjøpt seg et koselig hus som ligger like ved elva. Det har blitt noen turer på besøk hos Lene og kim med lavvo-overnatting, teltovernatting, l...

Skaun 3. oktober 2011

Her er plassen vi har blitt så glad i, kort vei fra byen og fantastiske fine turterreng. Vi er så heldige å få låne denne koselige hytta som ligger like ved et lite fiskevann. Denne plassen vil vi ...

Rabboren, Husdalen 15. - 17. juli 2011

Her er er noen bilder av turen som jeg og Åse Lill var på i Juli 2011. Har snakket mye med Åse Lill om denne plassen som for meg har blitt en plass som jeg har lengtet etter å komme tilbake til. De...

Lierne 5. - 8. mai 2011

Endelig ble det en tur til Lierne på isfisketur, det var Fiskeutvalget i Trondheim jeger og fiskeforening som skulle til fjells for å prøve Røyefiske. En slik tur har jeg drømt om lenge! Vi ble kjø...

Kobberdammen, Trondheim 19. mai 2011

Tidlig en morgen i mai tok vi med fiskestenger og matpakker og dro til Kobberdammen. Vi hadde bymarka for oss selv i mange timer. Mens vi spiste frokosten så vi en bever svømme stille over vannet. ...

Tydalen 30. april 2011

Sammen med Johnny's mor Randi og stefar Kristian, dro vi på dagstur til Tydalen. Vi kjøpte fiskekort og prøvde fisket i Tya. Det ble ingen fangst, men her kan man faktisk få store og fine ørreter p...